مراقبت و سلامتی

ریزش موی ارثی و ۵ راه درمان آن

ریزش موی ارثی یا کچلی ارثی، یکی از شایع ترین مشکلات مو در سراسر جهان است که حدود 50 درصد از مردان و 30 درصد از زنان را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه نه تنها بر ظاهر افراد تاثیر می گذارد، بلکه می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و اضطراب نیز شود. اما نگران نباشید، در این مقاله جامع به طور کامل به موضوع ریزش موی ارثی پرداخته ایم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا دلایل ریزش موی ارثی، نشانه های آن و راه های مقابله با این مشکل را به خوبی بشناسید و برای مقابله با آن اقدامات که بیشترین تاثیر را دارد انجام دهید.

ریزش موی ارثی

علل ریزش موی ارثی:

ریزش موی ارثی تحت تاثیر دو عامل اصلی، ژنتیک و هورمون ها، ایجاد می شود.

ریزش موی ارثی تحت تاثیر دو عامل اصلی، ژنتیک و هورمون ها، ایجاد می شود. وجود ژن های خاص که ممکن است به صورت ارثی به هر فرد منتقل بشود در فرد می تواند باعث شود که فولیکول های مو به هورمون دی هیدرو تستوسترون (DHT) حساس شوند. DHT نوعی از هورمون تستوسترون است که هم در بدن مردان و هم در بدن زنان وجود دارد. هنگامی که فولیکول های مو نسبت به DHT حساس باشند، چرخه رشد مو مختل شده و موها زودتر از موعد وارد مرحله استراحت (تلوژن) می شوند و در نهایت می ریزند.

بنابر این می توان گفت اگر اطرافیان و یا در فامیل های درجه یک مثلا پدر یا مادر و یا خواهر یا برادر و پدربزرگ و مادربزرگ دچار ریزش مو و یا طاسی شده باشند، احتمال ریزش مو ی ارثی برای شما هم افزایش پیدا می کند.

در همین ابتدای کار پیشنهاد میکنم از محصولات مراقبت از مو فروشگاه پوست زیبا دیدن فرمایید.

نشانه های ریزش موی ارثی و تشخیص آن:

ریزش موی ارثی در مردان و زنان نشانه هایی دارد که میتوان با توجه به این نشانه ها متوجه شروع ریزش موی ارثی شد و برای درمان آن اقدام کرد.

نشانه ریزش موی ارثی در مردان، ریزش مو بصورت M در جلوی سر و به صورت U شکل در گیجگاه است.  و همین طور کم شدن تراکم کلی موها و یا دیدن نواحی مختلف بدون مو در سر می باشد.

نشانه ریزش موی ارثی در زنان هم کم شدن و ریزش مو در فرق سرشان و مثل نشانه ی ریزش موی ارثی در مردان، کم شدن تراکم کلی موی سر و پیدا شدن نواحی بدون مو در بین مو ها است.

جلوگیری از ریزش موی ارثی

با توجه به اینکه ریزش موی ارثی مسئله ای است که مربوط به ژن های هر فرد است، راه درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما می توان با رعایت نکاتی سلامت و استحکام مو ها را تقویت کرد. این نکات ها عبارتند از:

تغییرات سبک زندگی

سبک زندگی سالم در جلوگیری از ریزش مو ی ارثی میتوان تا حد زیادی موثر باشد. در ادامه نکات مهمی که میتواند به شما برای انتخاب سبک زندگی سالم موثر باشد را بررسی می کنیم.

تغذیه مناسب برای تقویت مو ها

تغذیه مناسب و گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین های مفید و پروتئین میتواند تا حد زیادی به سلامت مو ها و در نتیجه جلوگیری از ریزش موی ارثی کمک کند.

یکی از جدیدترین مکمل هایی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو دارد قرص فیتو است، که با ترکیبات گیاهی فوق العاده باعث تقویت موها میشود. مشاهده محصول >> قرص فیتو (Phyto phaner)

مراقبت از مو ها هنگام شست و شو

شستن موها به صورت ایمن به طوری که موها با ملایمت شسته شوند و برای شست و شوی مو ها از شامپو ی متناسب با نوع موی استفاده شود. رعایت این نکته میتواند به سلامت مو ها و جلوگیری از آسیب مو ها کمک کند.

مشاهده شامپوهای ضد ریزش مو

ورزش منظم

ورزش منظم میتواند باعث خون رسانی هرچه بهتر به فولیکول های مو شود و ریشه مو ها را تقویت کند.

دوری از استرس

کاهش استرس در جلوگیری از آسیب مو ها و در کل سلامت بدن تا حد خیلی زیادی موثر است.

محافظت از مو ها در برابر آسیب های خارجی

مراقبت از مو ها و جلوگیری از قرار گرفتن آن ها در شرایطی که باعث آسیب به آن ها می شود خیلی مهم است. مثلا سعی کنید تا حد امکان در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرند، از قرار گرفتن در برابر حرارت زیاد مثل حرارت بالای سشوار یا اتو مو جلوگیری شود. هنگام بستن آن ها کشیده نشوند و از وسایل مراقبتی موها متناسب با نوع آن ها استفاده شود.

درمان ریزش موی ارثی

متاسفانه درمان قطعی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد، اما امروزه با پیشرفت علم و تلاش پزشکان راه هایی  وجود دارد که میتوان به کمک آن ها روند ریزش موی ارثی را کند کرد و حتی گاهی به کمک دارو ها و روش های مختلف پزشکی باعث رویش مجدد موها شد. در این قسمت روش های درمانی مختلف را برای ریزش موی ارثی بررسی می کنیم.

این روش ها عبارتند از:

۱. استفاده از داروهای موضعی برای درمان ریزش موی ارثی

استفاده از دارو های موضعی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید که با افزایش خون رسانی به فولیکول های مو و مهار تبدیل تستوسترون به DHT می توانند به رشد مو کمک می کنند.

استفاده از دارو برای درمان ریزش موی ارثی

۲. درمان های لیزری برای درمان ریزش موی ارثی

می توان از درمان های پیشرفته و جدیدی مانند لیزر کم توان که با تحریک فولیکول های مو به رشد آنها کمک کرد.

استفاده از لیزر رای درمان ریزش موی ارثی

۳. مزو تراپی یکی از جدید ترین راه های درمان ریزش مو ی ارثی

مزو تراپی یکی از جدید ترین راه های درمان ریزش موی ارثی است. در این روش مواد تقویتی به نام مزو به لایه زیرین پوست سر تزریق می شود و باعث تقویت ریشه مو ها و رویش مجدد مو می شود.

مزو تراپی برای درمان ریزش موی ارثی

۴. پی آر پی جدید ترین راه درمان ریزش مو ارثی

پی آر پی یکی دیگر از جدید ترین راه های درمان ریزش موی ارثی است که در این نوع درمان ابتدا یک نمونه خون از فرد گرفته می شود و در آزمایشگاه پلاکت های خون جدا شده و به پوست سر تزریق می شوند. پی آر پی یکی از روس هایی است که تا حدود زیادی باعث تقویت مو ها شده و ریزش موی ارثی را درمان می کند.

پی آر پی جدید ترین راه درمان ریزش مو ارثی

۵. کاشت مو آخرین راه درمان ریزش موی ارثی

بعد از انجام موارد قبلی و در صورت نتیجه نگرفتن از آن ها و موثر نبودن راه حل هایی غیر از جراحی، در نهایت  می توان از کاشت مو استفاده کرد. کاشت مو درصد نتیجه گیری بالایی دارد و میتوان از آن برای درمان دائمی ریزش موی ارثی کمک گرفت.

پیشنهاد مطالعه: معرفی ۶ دارو برای جلوگیری از ریزش مو

نکته نهایی

نکته بسیار مهم این است که برای همه ی مسائل ریزش موی ارثی از تشخیص و جلوگیری از آن گرفته تا مقابله و درمان آن، باید حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و خصوصا برای انتخاب نوع درمان ریزش مو با پزشک مشورت کرد. در درمان هر نوع بیماری بسیار مهم است که طبق دستور پزشک عمل کرده و به پزشک خود اعتماد کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *