تناسب اندام و تغذیه

نیاسینامید یا ویتامین B3

خواص و فواید نیاسینامید یا ویتامین B3

نیاسینامید ویتامینی مفید و ضروری برای بدن است که دارای خواص و فواید زیادی است. ما در این مقاله فواید نیاسینامید، کاربردها و نحوه استفاده از این محصول را به طور تخصصی بررسی خوایم کرد.

نیاسینامید چیست ؟ چگونه تولید میشود؟

نیاسینامید یا همان ویتامین B3، محلول در آب است که برای بدن بسیار ضروری و مفید است. نیاسینامید یا همان ویتامین B3 به طور طبیعی در غذاهایی مثل گوشت، ماهی، غلات و حبوبات وجود دارد. بدن ما همچنین می تواند مقدار کمی از آن را از تریپتوفان، که یک اسید آمینه ضروری، تولید کند. با این حال، دریافت مقادیر کافی نیاسینامید از طریق رژیم غذایی همیشه آسان نیست و محصولات موضعی حاوی این ویتامین می توانند کمبود آن را جبران کنند. به طور مثال محصول نیاسینامید اوردینری که یک سرم ضد جوش میباشد و تاثیر بسیاری در محافظت از پوست صورت در برار جوش و لک دارد.

ویتامین B3 نیاسینامید

۱۹ خوراکی سرشار از ویتامین B3

ویتامین B3، ویتامین شگفت انگیز B3، فواید متعددی برای سلامت، مو و پوست دارد. این بخش به ۲۰ خوراکی سرشار از نیاسینامید اختصاص دارد که به طور طبیعی در دسترس هستند. با افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود، نه تنها از فواید داخلی نیاسینامید بهره مند میشوید، بلکه می توانید درخشش طبیعی پوست خود را نیز تقویت کنید.

منابع غنی نیاسینامید: پروتئین ها، غلات و سبزیجات

۱. گوشت و مرغ منبع عالی پروتئین و نیاسینامید هستند و برای ساخت و ترمیم بافت های بدن و تقویت سیستم ایمنی مفید هستند.

ماهی۲. ماهی تن و ماهی سالمون حاوی میزان قابل توجهی از نیاسینامید و اسیدهای چرب امگا ۳ است و  برای سلامت قلب، مغز و پوست هستند.

۳. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله نیاسینامید است و برای سلامت کلی بدن مفید است.

۴. قارچ منبع خوبی از ویتامین های B، از جمله نیاسینامید، و آنتی اکسیدان ها است و برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست موثر است.

۵. غلات سبوس دار مانند جو، برنج قهوه ای و گندم سیاه، سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B3 بوده و برای سلامت دستگاه گوارش و تنظیم قند خون مفید است.

۶. حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود، منبع عالی پروتئین، فیبر، نیاسینامید و سایر مواد مغذی هستند، برای کاهش وزن، کنترل دیابت و سلامت قلب موثر است.

۷. آجیل و دانه ها مانند بادام، بادام زمینی، گردو و تخمه آفتابگردان، سرشار از چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله نیاسینامید است و  برای سلامت قلب، مغز و پوست مفید است.

مواد غذایی حاوی نیاسینامید

پیشنهاد میکنم نگاهی به محصولات مراقبت از پوست صورت در قسمت فروشگاه بیاندازید.

میوه ها و سبزیجات سرشار از نیاسینامید: ویتامین های کلیدی و آنتی اکسیدان ها

۸. اسفناج سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، از جمله نیاسینامید، ویتامین C و بتاکاروتن، برای سلامت چشم، پوست و سیستم ایمنی مفید است.

۹. بروکلی منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B3 است و برای پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی موثر است.

۱۰. آووکادو سرشار از چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله نیاسینامید است و برای سلامت قلب، پوست و مو موثر است.

۱۱. گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C، لیکوپن و نیاسینامید، برای پوست، قلب و پیشگیری از سرطان مفید است.

۱۲. انبه میوه ای غنی از ویتامین A، C و ویتامین B3 است که برای تقویت سیستم ایمنی، سلامت چشم و پوست موثر است.

۱۳.سیب زمینی یک غذای محبوب و مغذی است که در سراسر جهان به عنوان منبع کربوهیدرات شناخته می شود. علاوه بر کربوهیدرات، سیب زمینی منبع غنی نیاسینامید نیز می باشد. یک سیب زمینی متوسط (پخته شده با پوست) حاوی 4.2 میلی گرم نیاسینامید است که 21 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بزرگسالان تامین می کند.

لبنیات مواد غذایی حاوی نیاسینامید

پیشنهاد مطالعه: ۵ روش برای درمان جوش های صورت

منابع گیاهی و لبنیات: تنوع در رژیم غذایی

۱۴. تخم کتان منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و ویتامین B3 است که برای سلامت قلب، مغز و پوست مفید است.

۱۵. سبوس گندم سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله نیاسینامید بوده و برای سلامت دستگاه گوارش و تنظیم قند خون موثر است.

۱۶. شیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین B3، برای سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات مفید است.

۱۷. ماست سرشار از پروبیوتیک ها، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله نیاسینامید است و برای سلامت دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی  بسیار مفید است.

۱۸. پنیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین B3 است و برای سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات مفید است.

۱۹. کینوا منبع کامل پروتئین، فیبر و نیاسینامید است که برای سلامت عمومی بدن، عضله سازی و تناسب اندام موثر است.

پیشنهاد میکنم از دسته محصولات مراقبت پوست دیدن فرمایید.

نیاسینامید به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در برخی مواد غذایی مانند قارچ، ماهی و آجیل هم وجود دارد. اما محصولات حاوی نیاسینامید که به صورت موضعی استفاده می شوند، غلظت بالاتری از این ویتامین را به پوست می رسانند و  تاثیرگذاری بیشتری بر روی پوست دارند. فواید نیاسینامید به قدری زیاد است که تقریباً برای همه انواع پوست، از چرب و مستعد آکنه تا خشک و حساس، مفید است.

این ماده شگفت انگیز با مکانیسم های مختلفی بر روی پوست عمل می کند. در اینجا به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:

ویتامین B3 کاهنده تولید چربی:

نیاسینامید  تولید چربی اضافی را کاهش می دهد، به همین دلیل برای افراد با پوست چرب و مستعد جوش بسیار مفید است.

نیاسینامید یا B3 تقویت کننده سد دفاعی پوست:

این ویتامین به بازسازی لیپیدهای محافظ سطح پوست کمک می کند و در نتیجه سد دفاعی آن را در برابر آلودگی ها، عوامل حساسیت زا و آسیب های محیطی تقویت می نماید.

سرم نیاسینامید اوردینری یک محصول فوق العاده جهت مراقبت از پوست صورت و جلوگیری از جوش و لک میباشد.

کاهش التهاب و قرمزی به کمک نیاسینامید:

نیاسینامید دارای خواص ضد التهابی قوی است و به آرامش بخشی پوست های حساس و مستعد قرمزی کمک می کند.

کوچکتر کردن منافذ پوست با نیاسینامید:

نیاسینامید با کنترل چربی و کاهش التهاب، ظاهر منافذ باز را به طور قابل توجهی کوچک تر و یکدست تر می کند.

ویتامین B3 روشن کننده ی لک های تیره:

این ویتامین با مهار تولید ملانین به کاهش لک های تیره کمک می کند و رنگ پوست را یکنواخت تر می سازد. این ویتامین با لایه برداری ملایم سلول های مرده پوست، بافت پوست را یکدست و شفاف می کند و درخشش طبیعی پوست را افزایش می دهد.

نیاسینامید ضد چروک و بالا برنده استحکام پوست:

نیاسینامید با تحریک تولید کلاژن به کاهش چین و چروک های سطحی و افزایش استحکام و انعطاف پذیری پوست کمک می کند.

نیاسینامید ویتامینی مفید برای پوست

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای ساده و عالی برای روشن شدن پوست

نکات کلیدی برای دریافت نیاسینامید یا ویتامین B3 از رژیم غذایی

  • تنوع در رژیم غذایی: برای دریافت طیف کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین B3، تنوع در انتخاب مواد غذایی نکته ای ضروری است.
  • مصرف غذاهای سالم و طبیعی: به جای غذاهای فرآوری شده، از غذاهای کامل و ارگانیک استفاده کنید تا از فواید نیاسینامید به طور کامل بهره مند شوید.
  • پخت صحیح: از روش های پخت با حفظ مواد مغذی مانند بخارپز کردن یا کباب کردن مواد غذایی استفاده کنید تا ارزش غذایی و ویتامیین های آن ها به مقدار زیادی حفظ شوند.

 

جمع بندی

نیاسینامید یک ویتامین ضروری برای سلامت و زیبایی است که در طیف وسیعی از مواد غذایی یافت می شود. با افزودن منابع غنی نیاسینامید به رژیم غذایی خود، می توانید از فواید متعدد آن برای سلامت پوست، مو، قلب، مغز و سیستم ایمنی بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *